تعلیم و تربیت جدید

نگاهی نو به تعلیم و تربیت و ایجاد لوازم این تربیت نو

 

جوانان چه باید بکنند تا به موفقیت برسند ؟
می گویند نیاز ، مادر ابتکار و اختراع است . اصولی ترین و اصلی ترین اقدام در راه موفقیت ، احساس نیاز است . نیاز به پیشرفت ، در فرد انگیزه ی تفکر و تلاش ایجاد می کند و او را به اندیشه و فعالیت وادار می سازد . درپی آن لازمه اش ، هدفی را مدّ نظر داشتن و آن را دنبال کردن است و برای رسیدن به آن هدف ، برنامه ریزی کردن و به مقصد رسیدن است . ولی در همین جا باید بدانیم همگان از یک راه و با یک فرمول خاص نمی توانند در کاری که دیگران توفیق یافته اند ، پیروز شوند و باید برنامه های گوناگون و راههای مختلفی را طی کرد وبا راهکارهای دیگر ، از راه جبران خطاها و تغییر روش ها ، راه درست را باز شناخت و با غیرت و پشتکار به هدف رسید .
قطعی این است که هر فردی چنانچه بخواهد می تواند به هدفی که می خواهد به آن دست یابد ، برسد و این کار از توان بیشترین اشخاص ساخته است ، امّا برای افراد دیگر ، با توجه به ساختارهای جسمی و روحی شان ، تلاش و همت بیشتری را طلب می کند ، که باید با ایمان به توانائی که در شخص وجود دارد ، روحیه را قوی کرد و به هدف رسید .
مسأله روحیه را قوی کردن و از شکست ترس داشتن یکی از مهمترین رمز موفقیت مردان و زنان بزرگ عالم است . بسیاری از اشخاص اصولا از بیم شکست و بدنامی ها و سرزنش های احتمالی اطرافیان هدف مشخصی ندارند و در تمام مدّت عمر ، بدون هدف خاصی به فعالیت های پراکنده مشغول می شوند که روشن است هیچوقت هم از خود راضی نیستند . پس نخست باید بدون ترس از شکست و بدون کمترین ناامیدی و با اعتقاد کامل و بر پایه شناخت به توانایی های خود ، هدفی را برای خویش لحاظ کنیم و با برنامه ریزی دقیق و با پیش بینی راهها و روش های مختلف به سوی هدف خویش گام برداریم و اجازه ندهیم که هیچ عامل یا فکر مزاحم و گمراه کننده ای ما را از رسیدن به هدفی که به آن ایمان داریم ، باز دارد . در این صورت خواهیم دید که چطور حتّی به هدفهای بسیار دور و بزرگ هم می توانیم برسیم .
درخشیدن افتخار آفرین فرزندان نام آور کشور عزیز ما ایران ، در پهنه ی عالم ، در همه زمینه های علمی و فنی و اقتصادی ، که شگفتی های اعجاب انگیز همه ملل جهان را فراهم آورده است و خبرهایش به طور مرتب از چهار گوشه دنیا از طریق خطوط اینترنت و سایر رسانه های گروهی پخش و به چشم و گوش انسانها می رسد ، خود بهترین گواه و دلیل این موضوع است . کسانی که بخواهند ، می توانند در عرصۀ جهانی بدرخشند و جزءِ نتام آوران دنیا شناخته شوند و وجود آدمی را از آن همه ویژگیهای شگفت انگیز که در خلقت انسانها به ودیعه گذاشته شده است به ستایش و نیایش وادار سازند .
پس در زندگی اول انگیزه برای موفقیت داشته باشید ، بعد هدف خود را روشن بشناسید و تعیین کنید . هدف باید قابل انجام باشد . ( قابل انجام باشد و یک امر محال نباشد ) هدف باید با امکانات و شرایط سنی ، جسمی و روحی شخص مطابقت داشته باشد یا شرایط شایستگی آن پیش بینی و حاصل گردد و فرد به دور از احساسات و کینه نسبت به دیگران ، اعم از خویش و بیگانه ، که دشمن تندرستی و سلامت روان شخص است ؛ با برنامه ریزیهای لازم و ابزار کار مربوطه ، به دنبال هدفش گام بردارد و بدون نگرانی و اضطراب درونی بیم از عدم پیروزی ، با پذیرفتن درصد خطاها و قبول برخی شکست ها تا انتهای راه مورد نظرش را طی کند و به هدف نهایی خویش برسد .
نیاز         انگیزه          هدف              اندیشه برای برنامه ریزی و یافتن راهها و راهکارهای مختلف و انتخاب شایسته        داشتن روحیّه قوی         پشتکار و ایمان به خود کلید گشودن همه قفل های بسته به تمام درها و دروازه های پیروزی و موفقیت در راه رسیدن به هر هدف است .
منبع : کتاب 100 پرسش 100 پاسخ در روابط والدین و فرزندان نوشته اکرم (گیتی) حیدری
نویسنده: نادر ایزدپناه ׀ تاریخ: سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , izadpanahnader.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com